FÅ DEN BESTE NATTESØVNEN MED DEN RETTE INNRETNINGEN I SOVEROMMET

FÅ DEN BESTE NATTESØVNEN MED DEN RETTE INNRETNINGEN I SOVEROMMET

Vi er stadig kastet tips og triks i hodet om hvordan vi får best mulig nattesøvn. Men selv om du tar alle tiltakene kan man noen ganger fortsatt inte oppleve søvnløse netter, hvor du ikke forstår hvorfor du ikke kan roe ned og sove. Innretningen av soverommet har en større betydning enn du kanskje tror. Derfor kommer her noen tips til innretningen av soverommet hvis du ønsker å oppnå den ultimate nattesøvnen.

Rot og farger

Selv om noen sier de har det beste i rotete omgivelser kan det virke langt mer forstyrrende for den totale nattesøvnen enn mange tror. Er det skitne klær over alt mens soverommet er fylt med TV, skrivebord og trimsykkel vil dette ofte ha en negativ effekt på deg. Det kan skape for mye uro rundt deg og til slutt bety mindre søvn. Det kan være en konstant plage hvis du blir stadig minnet på at skjortene skal ha vært strykes eller en halvtime på ergometersykkelen var målet i dag.

Soverommet ditt er plassen der du trenger å lade opp i, og det kan være nesten umulig å slappe helt av hvis du blir stadig minnet om de daglige oppgavene – spesielt de daglige oppgaver som man ikke har nådd. Selvfølgelig er disse tingene andre steder – og prøv derfor å gjøre plass til dem andre stedene i hjemmet ditt.
For mange farger kan også gjøre mer dårlig enn godt. Pass på å male veggene i soverommet i en nøytral farge – det kan ubevisst påvirke deg mer enn man antar.

Invester i mørkleggningsgardiner

Det er ingen hemmelighet at mange kan ha problemer med å sove, når rommet lyser opp – og samtidig kan man våkne av at sommersolen står opp tidligere enn du før. Selv om vinteren har nettopp vært her, og du kanskje ikke har lagt merke til dagslys i samme grad, så kan det fort komme til å påvirke deg og din sove mot sommeren. Kjøp derfor mørkleggningsgardiner før problemet blir en del av hverdagen din
.

Unngå for mye støy

Det kan være vanskelig å ordne soverommet optimalt på grunn av dører, vinduer, radiatorer og skrånende vegger. Men det er verdt å gjøre det så langt som mulig. Kanskje bor du i nærheten av en trafikkert vei, har soverommet oven en bråkete nabo eller ligger rett ved siden av stuen hvor romkamerat ofte ser på TV til sent på kvelden. Det kan være mange distraksjoner – og plasseringen av kontinentalsengen i soverommet kan hjelpe deg til en mer dempet lydnivået, slik at du kan unngå så mye støy som mulig. Prøv derfor å gjøre sengen så du vil bare bli forstyrret. Selv om du kanskje har en hodegavl som ligger i mellom sengen og veggen, er det ikke nødvendigvis nok til å skape den roen du trenger. Tenk derfor på innretningen av soverommet.

Fjern all elektronikk

Det nevnes ofte at elektronikk og sine lyse skjermer er ikke den beste kombinasjonen av en god nattesøvn. Selv om det er hyggelig å legge seg ned og sovne til TV i kveld, noe som gjør det definitivt ikke lett å få en god søvn. Det kan godt være at du da prøver å overbevise deg selv at du kan hindre deg fra å slå på TV i slutten av kvelden, men dette er lettere sagt enn gjort. En enkel løsning er å fjerne all elektronikk fra soverommet. Du kan enkelt gjøre gjøre med en TV i stua.

Også datamaskin og smarttelefon er store syndebukkene. Samtidig er det også en vane for mange å sjekke ut de sosiale mediene og svare på de siste mailene før sengetid. Hvis du velger derfor å prioritere kvalitet søvn og overskudd i hverdagen, er det verdt det å dra nytte av de elektroniske elementene utenfor soverommet.

Din søvn vil derfor i stor grad bli påvirket av designen i soverommet. Skift derfor sterke farger, elektronikk og mot mørke, ro og avslapning. Du vil sette pris på dette og kunne føle en markant forskjell i kvaliteten og kvantiteten under nattetimene.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.